ELektrik/Eletronik
Cuba Klik gambar sumber elektrik
Kerja Paip Asas
Reka Bentuk Dan Teknologi
Seorang guru yang mengajar Kemahiran Hidup Bersepadu. Mendapat pendidikan menengah di Sekolah Menengah Teknik Terengganu pada tahun 1982-1983. Setelah tamat SPM, Melanjutkan pelajaran ke UTM di dalam bidang Elektrik Kuasa. Namun begitu nasib saya kurang baik, saya terpaksa menamatkan pengajian tanpa ijazah atau diploma. Sekali lagi saya mencuba nasib menyambung pengajian saya ke UiTM (dulu ITM). Sekali lagi nasib tidak menyebelahi saya, saya tidak dapat menamatkan pengajian saya. Setelah itu saya memohon untuk mengikuti kursus perguruan asas di Maktab Perguruan Teknik, Kuala Lumpur. Setelah tamat kursus, saya ditempatkan di sebuah sekolah di Kuala Lumpur. Saya mencuba nasib sekali lagi dengan memohon memasuki UTM dalam program kembar UTM dan MPTI. Saya telah menamatkan pengajian saya di UTM Skudai dan mendapat Ijazah Sarjana Muda Teknologi Serta Pendidikan(Kemahiran Hidup) pada tahun 1997.
RUZIYAH BT MOHD YUNU… on JADUAL SPESIFIKASI UJIAN KEMAH… | |
aiman on Kerja Kursus KHB | |
ipah on Lakaran Projek | |
saloma ambo on JADUAL SPESIFIKASI UJIAN KEMAH… | |
syjam on Reka cipta tingkatan 3 @ Modul… |
S | M | T | W | T | F | S |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 |
Create a free website or blog at WordPress.com. WP Designer.
tahniah
Boleh bantu saya berikan idea untuk membuat projek logam bagi sekolah rendah berdasarkan sumber- sumber dari bahan terbuang.
Boleh tunjukkan gambar dan cara membuatnya.TQ
itu senang saja
WA BNYAK KOLEKSI//// MAU KA
WAN SKUNK WA BEKAL ABM KHB DANN PAPAN PENL GUNE BANNER,,, CUN DAN BERIMEJ SEKOLH MAASING2…
taun nie, saye fom5 spm, tajuk saya ambik adalah pengumpulan-reka cipta. saye ta ade idea nak membuat sesutu produk bole encik tolong saye bagaimana hendak membuat produk tersebut.
can u giv me more detials about the kerja kursus tingkatan 3 modul ?pls……wish u can reply ASAP
yeleh terima kasih pula 😀
Cantik tu…. sama2 kita kongsi…
hidup KGTK
nk tngok alatan kayu kt ne??
ada tak gambar bilik kemahiran hidup sekolah?
ade gambar alatan kayu tak?
Saya seorang guru Kemahiran Hidup. Bekas pelajar Maktab Perguruan Temenggong Ibrahim sessi 1979-1980.
Saya kini berkhidmat di sekolah Sri Kdu Kota Damansara iaitu sebuah sekolah persendirian yang berkonsep SMART SCHOOL. Saya telah meletak jawatan dalam sekolah kerajaan pada tahun 1997 untuk memberi tumpuan pada keluarga, namun naluri seorang guru telah tertanam dalam jiwa, lalu saya memohon untuk berkhidmat di sekolah Sri Kdu ini. Pengalaman saya sebagai guru Kemahiran Hidup di sekolah kerajaan telah membolehkan saya mengajar di sini, dimana sekolah ini merupakan sebuah sekolah tercanggih di negara kita. Siapa kata guru Kemahiran Hidup tiada nilai?
saya harap melalui ruangan ini saya dapat bertemu semula rakan-rakan lama di MPTI.Anda boleh hubungi saya melalui email diatas.
adakah ini cikgu saya…. guru kelas saya iaitu faridah binti musa yg pernah mengajar di sekolah vokaysional tanha merah, kelantan tahun 92-93 … harap jika betul buleh sy dptkan contact cikgu kami anak-2 murid cikgu dr kelas elektronik tahun 92-93 sdg mencari cikgu….
baguslah kalau dah jumpa cikgu sendiri.mungkin blh cerita pengalaman masing 2.
betul ke u faridah kwan i yg cute tu…dok blok D?saya D313…rindu ye tercari2 u selama ni….kenal saya ?ingat saya?face book min – tlg add : mamamins
cikgu faridah…. tahniah…!!!!!!
ada apa2 bahan yang menarik…. jom kongsi bersama
tq
saye guru muda..
ade x sape2 yang mempunyai amalan bengkel kh yang lengkap
berserta gambar..
saya memerlukan contoh gambar rak buku
untuk dimuatkan dlm kerja kursus tingkatan 3..
di mana sy blh daptkan gambar rak buku????
sy ada mengunjungi laman web furniture bookshelves tp gambar yg dtunjukkan tdk memenuhi kehendak
kerja kursusu sy..
awani ….
cuba layari laman ini ;
http://huiyang.en.alibaba.com
saya memerlukan gambar alatan tangan untuk form1 (2008) yang berlabel. Di mana saya boleh dapatkannya?
tq kerana menyediakan ruangan seperti ini
Assalamualaikum…
ida95 ni pelajar kat sekolah mana….???
kalau nak gambar2 yang berlebel tu… susah sikit le…!!! Minta bantuan guru anda!!!
saya berminat dalam kemahiran hidup bersepadu ini
lukisan hamparan,isometrik,keratan
cam anEw nk cry kerja kursus yep !!
hidayah….
sabar… untuk pengetahuan, saya sekarang ni berada di langkawi, menghadiri mesyuarat PBS…
Saya baru mendengar ceramah post mortem cikgu kat langkawi. ianya sangat bagus bagi saya yang baru sahaja mengajar kh
Saya baru tahu ada blog ni. sangat bagus lah. banyak maklumat dan bahan2 menarik yang boleh saya gunakan dalam p&p saya di sekolah. Tima kasih semua
terima kasih cikgu shamsul. marilah kita sama2 bekerja demi anak bangsa tercinta.
Sekiranya cikgu dapat memasukkan contoh kerja kursus pelajar, pasti membantu pelajar kerana mendapat konsep atau gagasan tertentu dan menjadikannya sebagai rujukan. Saya berharap cikgu dapat membuat pertimbangan terhadap cadangan saya. Sekian, terima kasih.
pelajar 5234….tlng kenalkan serba sikit tentang anda…
Che 1…..
tlong teliti cadangan pelajar 5234……
pelajar 5234,
Contoh kerja kursus KHB boleh diupload di blog ini. Saya akan berbincang dengan pengendali blog ini terlebih dahulu. Ini untuk mendapatkan format fail yang sesuai untuk diupload.
namun begitu, saya nasihatkan pelajar 5234 mendapat nasihat daripada guru KHB anda. Ini kerana contoh kerja kursus yang akan diuploadkan hanyalah memberikan contoh dari segi formatnya sahaja.
terima kasih.
boleh tak saya tahu macam mana nak menterjemahkan litar skematik kepada lukisan bergambar dengan lebih mudah.
Menterjemah litar skematik kepada litar bergambar mempunyai pelbagai kaedah.
Melalui pengalaman saya, kaedah yang paling mudah ialah menggunakan ‘numbering system’ Saudari Nor boleh lah melabelkan nombor 1 daripada punca positif bateri dan komponen yang pertama arus tersebut melaluinya. Maknanya, nombor 1 mesti berjumpa dengan nombor 1.
apabila diaplikasi pada verabod, arus yang dibawa oleh positif bateri mestilah berada pada ‘line’ yang sama dengan komponen nombor 1 itu tadi.
sekian.
Pn Nor,,,sistem nomor yang paling mudah setakat nie pada pandangan saya untuk memasang komponen pada papan BOD LITAR..
Salam.
Cadangan saya agar gambar2 yang dipaparkan dikategorikan mengikut bidang. Kalau elektrik, semua elektrik. Kalau paip semua paip dan seterusnya. Saya ada banyak rajah berkaitan jika anda perlukan. Tapi greyscale…x kaler.
Saya baru terjumpa blog ini.Satu permulaan yang baik,untuk saya. Gambar menarik.
salam
teruskan usaha anda menaiktaraf blog untuk dijadikan manfaat bersama, inSyaAllah kalau saya ada bahan untuk KHB sekolah menengah,akan saya kongsikan bersama…tahniah!!
saya nak gamba
salam….
bley x klo bg kt sy gmbr reka bentuk projek f3….
prlukn sgt nie….
huhuhu….
cuba lihat link lukisan projek
a’kum…tahniah atas blog yg berguna nie.
boleh tak kongsi dgn saya kalau cikgu ada kajian tindakan kh sek ren? g.besar saya suruh buat tapi saya blurrr la.
hai…masalah kita lbh kurang sama la.sy pun memerlukan prtolongan untuk menyediakan pelan tindakan utk memasuki pertandingan bengkel terbaik apa yg perlu ada dlm pelan tindakan tersebut ye….ada sesiapa yg blh tolong.tq atas krja sm anda
aslmkum….saya ingin tahu, dimana saya boleh dapatkan satu contoh folio yg betul dan lengkap utk dijadikan panduan kpd semua guru kh di sekolah saya.
kak zah,
cuba dapatkan daripada pentaksir-pentaksir kawasan yang terdekat. namun sayugia diingatkan contoh folio tidak digalakkan ditunjukkan kepada para pelajar. Ini akan menggalakkan mereka meniru bulat2 sedangkan produk yang dihasilkan adalah berbeza. So, objektif kita untuk bidang rekacipta khasnya tidak akan tercapai.
salam rakan2 yang ada buku panduan terjemahan skematik tolong bagitau ye kalu boleh di copy …….
Ahmad,
Saudara bolehlah emailkan kepada En Wan Ahmad. Saya rasa beliau ada bahan tersebut.
aslmkum, terima kasih menjwab pertanyaan saya. memang betul, kita tidak boleh memberi pelajar menciplak folio. akhirnya kita yg pusing kepala jadinya. sepatutnya pentaksir menedarkan contoh folio yg lengkap kpd semua guru2 yg dipanggil taklimat. tapi hampanya tidak lah terjadi begitu. just cakap2 bende yg sama saje tiap tahun. saya rasa saya telah kemukakan cadangan ini, tapi senyap sunyi saja. panduan folio yg lengkap amat penting. kerana saya tidak suka memberi contoh yg salah kepada pelajar. bila pentaksir datang, ada saje yg tidak lengkap. saya kecewa lah. penat bekerja mengajar, berpanas tapi hanya dapat coment tidak betul. problemnya, setiap tahun pentaksir yg datang bertukar2. so idea diorang pun bertukar jugak. tapi tidak mengapa, saya akan cuba berusaha mencari folio yg lengkap dari mana2 sumber nanti. terima kasih ye dik. oh ye, tidak adakah cadangan untuk mengembalikan semula waktu KH yg di ambil. amat susah menjalankan tugas dengan masa yg pendek. belum habis terang, loceng dah berbunyik, kadang2 saya kena sindir dengan guru2 lain kerana mencurik masa mereka.
ok terima kasih, dan ruangan ini amat baik, tahniah dan syabas kepada anda.
Kak Zah…..
Ini pandangan pribadi saya berkenaan masa KH dari 4 jadi 3….
Saya berpendapat ianya amat bertepatan, alasannya ialah kerana pelajar2 telah diajar KH di tahap 2 sekolah rendah. KHSR telah diajar di tahun 4, 5 dan 6. Sukatan Pelajaran pun mempunyai persamaan. Apabila ke sek men…. rasanya tiada apa2 masalah lagi. Guru-guru di sekolah menengah hanya membuat ulangan Pengajaran sahaja, so…. 3 masa dah amat cukup.
saya x tau nk bt set induksi tuk tajuk pemilihan idea reka cipta cmna…tlgla saya…
saudari izza,
saudari bolehlah memperluaskan bidang reka cipta. Jangan mengongkong pelajar saudari di dalam bidang reka bentuk kerja kayu sahaja. Saudari bolehlah meminta pelajar menyatakan masalah yang mereka sering hadapi di rumah atau disekolah. Tekankan kepada “MASALAH” yang dihadapi.
tahniah jinggo
Tahniah atas usaha anda .
Saya seorang pensyarah di IPGM . Saya telah mengajar hampir 32 tahun . Amat sukar mencari laman web atau blog khusus untuk KH dalam bahasa Malaysia.Sekali lagi tahniah atas usaha anda.
Saya hairan kenapa KH disekolah rendah tidak diajar dengan baik terutama pada Tahun 6 sedangkan kerajaan kita sering menggalakan agar murid-murid sentiasa celek teknologi.
Persoalan yang sudah lama dan ramai dibangkitkan. Tak tahu le kenapa…..????? rasanya bukan di tahun 6 sahaja… malah di tahun 4 dan 5 juga sama.
Buku teks dah ada…..( banyak belanja tu…!!). Inilah yang memeningkan kepala guru2 sekolah menengah…. tunjuk LED…. tak tahu…. tunjuk transistor tak pernah lihat…..!!!! sama2 lah berubah.
drp: sawanila
Askm….saya amat bersetuju dengan pandangan anda,matapelajaran kemahiran hidup amat penting bukan hanya diajar dari sekolah rendah,malah jika difikirkan dan dinilai,sepatutnya kemahidan hidup itu diajar dari anak itu dilahirkan dengan cara tersirat dan tersurat,kenapa saya berpandangan begitu,,,,ini kerana kemahiran hidup memang berguna dari mula dilahirkan sehinggalah kain putih menyelimuti insan itu…..
aslmkum semua. adakah sesiapa di laman ini yang telah membuat kajian tindakan kemahiran hidup.
Sayapun pelik juga….ini mungkin budaya belajar untuk pengetahuan masih tidak ujud, sekarang ni belajar untuk cemerlang UPSR, GB dapat nama….
Saya pernah tanya JPN apa tindakan yang mereka ambil.Jawapannya tak ada ….kerana sekolah masih dikawal oleh GB.
Kepada pelatih-pelatih saya pernah juga saya sarankan bila mengajar di sekolah nanti jangan abaikan subjek yang anda belajar di IPGM, tapi bila mereka dah posting mereka juga terikut-ikut dengan budaya sekolah itu.
boleh tunjukkan 3 lakaran rekabentuk rak alat tulis…
Cikgu Jannah bleh cuba klik pada ruangan Download
tq….
salam..tahniah kepada cikgu yg menyediakan laman ni…saya merupakan guru yang mengajar KH walaupun bukan opsyen saya..dengan adanya laman cikgu ini diharap dapat membantu saya mengajar dengan lebih baik terutama kpd pelajar2 ting.3
baguslah… dah ada laman web nie saya baru mengajar kh thn ting 3 kt…. byk benda yg nk kena belajar nie…
bila nak buat kursus pentaksiran
bagus laman sesawang ni…
saya amat berminat dalam mata pelajaran sain Rumahtangga tapi telah hilang minat apabila matapelajaran ini bertukar menjadi Kemahiran Hidup, terutama apabila melibatkan kerja elektronik dan kayu.tetapi saya bersyukur kerana masih lagi boleh mengajar KHB sehingga ke hari ini dan saya akan bersara pada tahun 2010, dan saya tetap gembira kerana setiap tahun pelajar saya lulus dengan cemerlang.
Bagaimana cikgu buat untuk pelajar dapat lulus cemerlang?
satu soalan cepu emas ni…
kebiasaannya pelajar yang cemerlang akan mendapat lullus dengan emerlang..dapat gred A la tu…
Di dalam subjek KHB, kuantiti yang dapat gred A..ramaiiiii, B, jarang2, C Kadang..(ituu kata P Ramlee dan situasi ni berlaku pada diri saya dan rakan2 yang lain..)
Saya biasanya akan memastikan pelajar2 melaksanakan kerja kursus mengikut kriteria dan skor yang diberikan mestilah semuanya A. Kemudian, saya akan drill pelajar dengan soalan latih tubi. Tuan juga bolehlah menggunakan JSU untuk mengenalpasti tajuk mana yang pelajar kurang kuasai. ( JSU ni kita bincang dengan panjang lebar lagi la…)
Bila dah kenal pasti, kita drill lagi pelajar berkenaan dengan latihan dan latih tubi..
bagi pelajar lemah, Kita drill juga dengan soalan2 aras rendah dan sederhana sahaja. pastikan mereka lulus setiap kali kita adakan letihan ini.
selain itu, faktor PnP yang baik banyak membantu kita untuk memastikan pelajar faham apa yang dipelajarinya.
sekian
wan ahmad kamal
Tahniah Cikgu Rahmah..
Semoga cikgu dapat terus memberi pandangan, cadangan atau nasihat untuk kita semua.
assalamualaikum… alahai… saya pun dah pening,, leh tak tlg siar dia punya gambar produk bekas alat tulis
assalamualaikum… tuan boleh tak tlg siar dia punya gambar bekas alat tulis. kerjasama tuan saya benar benar hargai… thank u
Assalamu’alaikum… akak start ajar KHB ni sejak 1990. Walaupun bukan opsyen tapi dah borong ajar 28 waktu (dulu) & 27 waktu (sekarang) .Tiap-tiap tahun tak miss kursus. Akak sedih sangat bila ada cikgu2 yang tak kisah nak ajar amali bagi tajuk2 tertentu dgn alasan tak masuk sbg kerja kursus. Ajar teori je, lantaran 3 waktu tu pun dah terkejar2 nak habiskan sukatan. Siap buat kelas tambahan lagi nak habiskan sukatan… So…. any idea to solve this? Hope win-win situation. The students get what they should get, and the teachers tak tanggung dosa….
Saje nak tanya… boleh tak Media membekalkan LCD pada panitia KHB untuk kemudahan P&P? Laptop tak jadi masalah sebab rata2 cikgu ada laptop sendiri. Panitia tak boleh beli LCD sendiri kan? Bahagian Teknik Vokasional tak kisah ke dengan keperluan ni?… Tolong le agih2 sikit bajet untuk panitia KHB. Asyik mengendeng je kat org PPSMI….
tolong tunjukkan
Kak Mah,
Saya rasa tak jadi masalah kalau sekolah nak beli LCD sendiri. Sekolah ada wang suwa.Rasa-rasa boleh guna ,LCD pun bukan mahal sangat sekarang, lebih kuran RM 1500 saja.
Memanglah itu aset perlu dapat kelulusan tapi kalau dah menjadi keperluan apa salahnya. Kesian juga cikgu yang mempunyai kreativiti mengajar tapi tak ada LCD. Tanya-tanyalah Pengetua..
salam…
saya ni thn akhir d utm krsuss pnddkan KH…
sy diknakan membuat reserch tuk grad…
so, saya nk tanya ckgu2 kh ni, ada x masalah2 kat sek mengenai subjek KH ni, samada dalam btk p&p @ KBKK @ sebagainye..
tq
saudari hamieza,
masalah yang agak besar di dalam pnp kh ialah keupayaan guru untuk menguasai kemahiran-kemahiran di dalam setiap tajuk sepertimana yang terkandung di dalam Huraian Sukatan Pelajaran. saudari sempitkan sedikit skop kajian kerana di dalam HSP KHB ianya terlalu banyak. saya cadangkan saudari membuat kajian seperti keupayaan guru mengajar di dalam bidang elektronik sahaja. sekian.
trm kasih atas cadngan tu….
saya harap lain kali dpt bekerjasama dan bertanyakan pendapat en lagi…
terima kasih…
salam…
En africk, cadangan en tuk kajian keupayan guru mengajar dlm subjek elektronik telah diterima oleh lect. jadi.
jadi, saya dapati kajian ni berdasarkan beberapa objektif iaitu:
1. tahap pengetahuan guru dalam mengajar subjek elektronik
2. tahap kemahiran guru dalam mengajar subjek elektronik
3. mengenalpasti perbezaan kumpulan umur dalam mengajar subjek elektronik
4. mengenalpasti perbezaan antara jantina dalam mengajar subjek elktronik
saya nak tanya en. samada en ada cadangan lain tuk objktf jajian ini…
sekian trma kasih…
salam hamieza.
objektif yang disenaraikan itu dah banyak. untuk menjadikan kajian hamieza lebih menarik, saya cadangkan tambahkan beberapa objektif yang membabitkan populasi kajian. sebagai contoh penggunaan/implementasi kemahiran yang dipelahari dalam bidang elektornik oleh pelajar/sampel kajian.
selamat belajar dan salam kepada lect jabatan pendidikan UTV UTM.
kat mane nk cari gambar reka bentuk teknologi form 2 ?
salam..saya pelajar lepasan spm 2008..mndapat 8A, sy amat berminat mjadi guru khb bg skolah rendah,,,tapi waktu spm sy x mngambil mana2 plajran khb…jd harap tuan2 n puan2 yg telahpun brjaya mjadi guru sudi mbantu sya…apakh langkah2 awal untuk mjadi guru khb? institut perguruan mana yg menyediakan kursus perguruan untuk khb?…. kalu nak jd guru khb skolah rendah perlu dpt ijazah jgak kan?…..terakhir, boleh x, seorg guru khb skolah rendah ingin mengajar ke peringkat skolah menengah? ape prosedur yg perlu dlakukan.harap tuan2 n puan2 sudi membantu sy/….terima kasih…
dapat jugak bahan untuk siapkan assingment saya… TQ semua
Selamat Sejahtera,
Di mana saya boleh dapatkan contoh kertas kerja sesuatu projek kemahiran hidup yang di buat di sekolah menengah yang bertujuan untuk meningkatkan pencapaian kemahiran hidup di sekolah menengah bawah
ade x gambar kh untuk folio ting 2?sbb clear ckit klu nk print…
assalamualaikum.saya memerlukan tempat penyimpan barang alat tulis untuk buat kerja kursus tingkatan 3.
same larrrr……sye nk tgk gmbr tmpt smpn alat tlis 2…..projek form 3
sek kt ne?n ble kena siapkn projek 2?
Saya adalah guru kh sekolah rendah.Sedang mencari gambar mural yang sesuai utk bilik kh. Harap ada kawan yang dapat membantu.
thanx……=)
salam, saya seorang guru pelatih dr maktab. sya akan jd guru kmhrn hdup sek rendah. next week sy mula pktikal di kwsan luar bndar di slgor. mslahnya skrg sbgai org baru, sya msih kekeringan idea yg menarik dan kebuntuan teknik2 pnp yg perlu digunakan untuk mmbantu pktikal sy.sya sgt memerlukan bantuan dan nshat dr anda yg sudi berkongsi dgn sy.mklumat tmbhan, sy bkal dtemptkan di pdlam nnti. spesel intake
saudara,
terima kasih kerana mengunjungi blog saya. Tidak keterlaluan jika saya mengatakan saudara bakal menjadi seorang guru yang hebat. Jarang sekali kita mendengar bakal guru yang bersedia bertugas di kawasan luar bandar. Namun anda tidak bersikap sedemikian.
saudara,
saudara tidak perlu merasa cemas. saya cukup yakin apabila saudara bertugas nanti ramai kawan-kawan guru yang lain akan membantu. Saya berkeyakinan dengan guru-guru teknikal ini. Mereka orang yang ‘cool’ dan peramah serta simple. Apa yang penting, saudara jangan pentingkan diri sendiri. Sentiasa bersedia untuk menolong orang lain. Ini akan memberikan orang lain yakin yang saudara memang suka bantu-membantu. So, apabila saudara perlukan bantuan, sudah pasti mereka ini akan ringan tulang membantu saudara pula.
Guru teknikal ada kelainan sedikit. Mereka kurang bercakap tetapi banyak bekerja. So saudara perlu menerima keadaan ini. selamat bertugas
WAN AHMAD KAMAL
saya juga berminat membuat KT untuk KHB Sek Men terutama sekali pilihan 2 atau teras boleh saya dapat idea dari orang pengalaman ?
assalamualaikum africk jinggo…
ni nak tanya..sekarang ni …..kat mana ….sekolahke atau jpn…
blh tak nak gbr bengkel sekolah ni..sbb nak buat penambahbaikkan..hanya utk assg saya di UTM..saya pelajar pend kemahiran hidup…
saudara geenjall999,..
Janganlah berasa terlalu resah,.. jika ditempatkan dipedalaman..
Saya setuju dgn nasihat En.Wan..
Saya pernah melalui pengalaman ditugaskan di kawasan pedalaman Sabah, yang serba kekurangan.. Tanpa bekalan air dan elektrik disekolah,bengkel KHB yang serba daif, setakat ada sahaja. Tetapi melihat semangat mereka untuk memajukan hidup dalam kedaifan, membuat kita lebih insaf dan lebih kuat.. Mereka dapat siapkan semua modul dengan baik, walaupun terpaksa mengetuk paku dengan bata dan kayu.. memotong secara manual kerana belum ada bekalan elektrik…
Rakan-rakan memang sangat membantu,.. Janganlah risau, jika kita ikhlas, Insyaallah,.. pertolongan itu ada dimana-mana dan kadangkala dalam keadaan yang tidak disangka-sangka..
Saudara geenjall999,
Saya setuju dgn saranan En.Wan.. dan terpanggil untuk berkongsi pengalaman..
Saya pernah melalui pengalaman bertugas di pedalaman Sabah. Bangunan kayu, tanpa bekalan air dan elektrik, Kitalah tukang kebun, tukang sapu, cikgu, kerani dsb.. semuanya serba kekurangan..
Bengkel KHB juga serba daif. Sekadar ada bengkel sahaja.. Tetapi, banyak hikmah yang tersembunyi.. yang kita mungkin takkan jumpa di tempat sekarang…
Semangat anak-anak pelajar untuk keluar dari kemiskinan cukup menginsafkan dan membuat kita kuat.. Mereka dapat menyempurnakan semua modul dengan baik walaupun terpaksa mengetuk paku menggunakan bata dan kayu… memotong kayu secara manual,.. Tiada keluhan pun.. Sangat menghargai setiap bahan yang diberi, walau sebatang paku… Dicari dan dikutip jika hilang..
Pengalaman yang cukup mahal bagi saya …
Saya rasa, jika kita ikhlas Insyaallah, pertolongan Allah itu ada dimana-mana, dan kadangkala dalam keadaan yang tidak kita sangka…
Semoga saudara berjaya…
Terharu mendengar cerita anda, anyway syabas, satu pengalaman mahal yang tak dpt dirasai oleh ramai guru-guru lain, termasuklah saya.
tahniah….dah lama sy cr web @blog kh yg bermaklumat…akhirnya ku ketemu jua…imej alatan tgn penting betul…senang nak penuhkan papan buletin kh…saya copy ok…tq n good luck!
assalamualaikum, blh x tlg letakkan gambar bekas alat tulis kat sni…. sya perlukn sbb nk buat kerja kursus kh… urgent sgt ni!!!!!! tq
help me…..!!!!!!!
Salam saya nur’ain pelajar tahun 2 utm dalm pendidikan kemahiran hidup..saya nak buat lesson plan tapi tak tau bagaimana nak amik sub topik yang boleh diajar dalam 2 masa iaitu 80 minit.
saudari Nur’ain,
saya cadangkan adik mengambil pengenalan kepada sesuatu tajuk di dalam KHB. Sebagai contoh tajuk reka cipta tingkatan 3. Sub topik yang boleh dihabiskan dalam dalam masa 80 minit ialah pengenalpastian masalah, pemilihan idea dan perekaan projek. rujuk huraian sukatan pelajaran KHB tingkatan 3. semoga berjaya
fwd frm : wan ahmad kamal
aaa…alhamdullilah,senang ckit kerja saya da jmpa gmbo2,,huhuhhu,horey
salam buat semua..
saya baru join web ni..
harap sama2 dapat kongsi idea dan pengalaman sebagai seorang guru KH..
kenapa RBT t1 hampir sama dengan peny masalah t3 dan t2 ada sampai 2 modul perlu disiapkan
salam sejahtera.
1. kenapa RBT t1 hampir sama dengan peny masalah t3
persoalan yang sama banyak telah dibangkitkan semasa saya bersama-sama rakan samada semasa berkursus, memberi ceramah atau sembang-sembang di kopitiam. Sebenarnya di dalam tingkatan satu, fokus diberi kepada ilmu reka bentuk dan teknologi. penggunaan bahan adalah tidak terlalu banyak. Semasa di tingkatan satu, pelajar didedahkan dengan bahan-bahan seperti kayu, mdf dan plywood manakala alatan tangan dan mesin pula tidaklah sebanyak di tingkatann dua. Guru perlu meneliti HSP supaya PNP tidak tersasar jauh.
2. t2 ada sampai 2 modul perlu disiapkan
Ini pun ramai yang komplen. Betul. Ianya amat membebankan. Perkara ini sebenarnya telah ditetapkan oleh pihak yang diamanahkan oleh KPM. Harap-harap mereka memahami bebanan kita.
wassalam.
fwd frm wan ahmad kamal.
salam…
en. africk jinggo…saya dalam rancangan nak buat kajian tindakan dalam bidang kh ni.. tp masih pening nak pilih tajuk ape…sama ada nak kaji sikap pelajar terhadap mata pelajaran kh atau tentang masalah guru ketika mengajar kh.. boleh tolong bantu saya x?? tq..
minta en wan kamal tolong bantu….
sya nak gambar bekas pensil la…huhu….tlg!:-(
Nk tnyE.. ada lagi tak gambar rak buku..
hello
sye nk tnye kat mne eak gamba2 kerje kayu yg popule gile..
kalo ad, antar kat e-mail sye eak..haha
teruskan usaha anda demi anak didik kita..
slm.tq tuk website ni….sy nk tnye pndpt tuk bt set induksi bg kh thn 4..tjuk komunikasi tmpak..skg sy tgh praktikum.gru pmbmbg sy suh pk permulaan dan penutp yg menarik dan melibatkan pelajar…ade pape idea…tq
Salam saya nak tanya untuk RBT Ting1,2 dan 3 perlu ke gambar contoh 3 produk dipasaran dari gambar sebenar atau boleh dilukis untuk kerja kursus PMR
slm … sy nk mintak tlg sgt ..sy perlukn contoh gambar 3 produk reka bentuk … please bantu sy ..
tlong siarkan gambar reka bentuk penyimpanan…….. pleazzzz!!!!!!!! sya dh x da msa nie…. tggl 2 mnggu ja untuk siapkan projek nie……
boleh tunjukkan 6 gambar bekas alat tulis yg diperbuat drpd kayu……
saya tidak pandai untuk
menggunakan cat silikon dan mengukur
Boleh tunjukkan 4 gambar rak untuk barang kemas
sy mglami mslh ingin mcari lakaran reka bentuk tingkatan 3..sy ta dpat cri dmna-mana pon
salam.
ruangan anda sangat baik utk guru & pelajar KHB. Teruskan usaha untuk penambakbaikan. Tahniah.
salam saudara ku ADI MANJA..
tolong bagi no telefon…no udah hilang bro…
wan ahmad kamal
blog yang sangat baik untuk guru dan pelajar.Tahniah
tq…atas sokongan…!!!
de spe2 x yg ade gmba rak tuk pnympanan alat tulis
ada gmba komponen2 basikal x ?
assalamualaikum..cikgu.tahnioah atas ruangan yang disediakan ini. saya mengajar dah masuk 10 tahun di sk kuala tiga. sebelum ini saya menjadi guru panatia sains dan bilik sains telah saya hiasi sekadar kemanpuan saya. dengan lukisan mural diluar dan sebagainya. cuma harapan saya dapat tak cikgu tolong emailkan saya contoh2 gambar bengkel khsr yang dapat saya jadikan panduan untuk saya gunakan bagi memcantikkan bengkel kh disekolah saya
saudara boleh dapatkan dalam dvd yang dunyatakan.
salam….
mcm mn sy nk dapatkan maklumat mengenai khb pertanian .mmg kita sedia maklum kerana dh banyak sekolah tidak mngambil khb pertanian pd masa kini…
wassalam,
Pendapat saudara ada kebenarannya. Kebanyakan sekolah-sekolah di malaysia tidak menawarkan pilahan KHB-Sains Pertanian. Kenapa dan mengapa ini berlaku saya kurang pasti. Mengikut andaian saya, pilihan sains pertanian memerlukan fasiliti seperti ladang/kebun untuk menyempurnakan proses p&p.
Namun begitu, saya akan cuba berusaha untuk memasukkan bahan-bahan khb-spn di blog ini dalam masa terdekat.
terima kasih kerana melayari blog ini.
saya menbekal alat alat tulis,ink dan toner cartdriges dan juga laptop,notebook..harga istimewa untuk cikgu cikgu sekalian……untuk pertanyaan boleh hubungi saya di talian 0173170120,saya berada dikota damansara..
salam.. sume saya bakal guru dari IPG Kampus Sultan Mizan, Besut, Terengganu..
subjek major saya KH
so saya sgt gembira dpt jumpe blog..
Tahniah, well done
boleh saya tahu bahawa contoh masalah dan penyelesaian tentang reka bentuk untuk peka saya.
boleh saya tahu contoh projek kemahiran hidup untuk tahun6
tlq sye untok selesaikan kertas kerja sye reka bentuk dan teknologi
boleh sya tahu contoh projek kemahiran hidup untuk tahun 6?
bleh sye tahu contoh projek rak buku … tahun 6 nyer eh???
saya boleh cari contoh folio tingkatan 3 bab 1 di mana satu website?
laman web nini teruk!
salam..en, ada x gambar bilik pengurusan diri?
salam..
saya prlu gmbr projek kayu tingkatan 3 …=)
3 gmbr !!
ade ???
good for information…….i just want take the look……just that…..can fill in my mind
My spouse and I definitely think that this short article was highly beautiful. You’re definitely going to appreciate this quote. – “Laziness is nothing more than the habit of resting before you get tired.” ~ Jules Renard (1864 – 1910)
urm,,maaf sya ingin bertanya,,bagaimanakah cara utk mereka sesuatu projek dengan betul ..?
knape xd banyak gambar projek kayu??
TQ…TENTANG INFORMASINYA YE.BOLE BERIKAN LAGI KE JENIS JENIS LAKARAN TING 3
TQ FOR GIVE THE INFORMASI.BAGI LAGI YE TENTANGATAU JENIS JENIS LAKARAN…………..
kasih bnyk lagi bhah tu reka cipta…ni cikgu saya ni mau minta banyak bentuk reka cipta.bole bhah kalo ko..PLEASE YEE.NI KENA HNTR SEBELUM BULAN APRIL.NI CIKGU GARENG………..
tlong bhah kasih banyak lagi koleksinya.saya kekurangannya.cikgu saya mau ni gmbr2,pleaseeeeeeeeeeeeee……………
ade gambar koleksi penyimpanan alat tulis untuk dimuat ke kerja kursus saya nii…????
saya br pindah dari kl ke sebuah sklh menengah di langkawi.. yang hairannya kenapa kp kh kat sklh saya x dapat pendedahan kerja kursus yang terbaru…ketinggalan maklumat dan sistem bengkel yg lemah?
as salam.. kekawan boleh tolong tak… saye kena setelkan kajian tindakan dalam mata pelajaran kh… pulak saya tak mengajar kh. ape2 saje yg berkaitan dgn. kh….
di mana saya boleh dapatkan gambar alatan yang menggunakan sistem mekanikal? saya perlukan gambarnya hari ni juga.. kalau tidak ade x pa…
saya cikgu prktikal..sy nk tny set induksi ape yg sesuai untuk sy mengajar tajuk jenis bahan dan pengikat..sy nk tarik perhatian murid..kalau blh..bg idea ckt..tengah pening..
x kan hanya ada gambar banyak ni. ada tak lagi yang lain2?
assalamualaikum…
boleh tunjukkan gambar rekacipta tentang alatan tulis untuk kerja kursus???
saya memerlukan contoh gambar rak alat tulis… sesiapa boleh bantu saya? klu boley secepat mungkin sye memerlukannya..
sye p’lukan gmba rak kyu altn tlis!!
Dah jumpa ke? Google je http://www.alibaba.com melambak gambar bekas stationery…ini utk produk sedia ada di pasaran kan..
ok
awak baru beli toner baru tapi tiba-tiba printer rosak…. nak buat ape dgn toner baru ni….
jangan risau…..
saya membeli kembali toner yang baru awak tu….
katakan office awak dah lupuskan printer lama tapi toner untuk printer lama masih ada….
JANGAN BUANG….
saya sudi membeli toner baru awak tu…
saya suka membeli:
1. toner kosong
2. toner baru
3. toner luput tarikh
tapi anda perlu pastikan toner anda itu ORIGINAL…
saya beli brand:
HP, Canon, Samsung, Lexmark, Xerox
Kalau anda barang-barang di atas. sila hunbungi saya 0173170120
email powerstationery@gmail.com
:))))
kerja khusus dh nk siap….trimas krn mmbntu….x kne mrh ckgu
bole beri idea yang baru untuk buat rak untuk alat tulis kayu??/
tolong buat satu lakaran bekas pensel yang mudah tetapi menarik…tolong tunjukkan caranya
huhu .. tngah cari gmbar yg sesuai tuk kh ni … susah lh cari ..
halaman yg baik…
sy sllu stuck bila nk ajar tajuk menterjemah lukisan skematik kepada lukisan bergambar.ade x ssape yg bleh bantu sy mcm mane care nk mmahami bnda ni.xfhm sgt mcm mane nk letak kdudukan komponen2 dlm litar bod bdasarkn lukisan skematik yg ada..da cube mncari tp masih x jmpe jwpn.ade kata kena pakai sistem nombor.tp klau xde contoh agak ssh nk fhm.hrp2 ade yg sudi mmbntu.
boleh bagi idea sikit