Pemeriksa Kertas

tajuk cerita mungkin kurang menarik. Pemeriksa kertas. Biasa saja. Kita yang mengajar KHB mungkin tak terlibat. Kerja menanda kertas ini diuruskan pihak yang lain.

Dipendekkan cerita, ada la seorang sahabat bertanyakan seorang sahabat yang dah lama tak jumpa. “Cuti persekolahan ni kau tak tanda kertas ke?”. Sahabat tu berada di sebelah saya. Maknanya saya duduk ditengah-tengah la..Sebaik sahaja soalan tu berakhir, sahabat yg ditanya tu cuma memandang saja dengan mata yang berkelip2. Kemudian, tersengih2 seterusnya terbahak2 ketawa…Saya yang duduk ditengah2 ni hairan. Soalan lucu ke? soalan cepu emas ke..?

Sahabat yang bertanya tadi kehairanan dan memandang ke arah saya. Saya pun turut sama kehairanan. pertanyaan tu bukannya lucu pun..

Selepas habis ketawa dan mengesatkan air mata yang keluar impak daripada ketawa tu..dia berkata…” Aku nak tanda kertas..? Buku latihan budak pun tak sempat nak tanda…..

Sebaik sahaja perkataan terakhir yang diucapkan..saya pun turut ketawa..dan berfikir sejenak…adakah aku termasuk golongan itu…?

WAN AHMAD KAMAL

Leave a Reply

