• Aku Bernama Africk Jinggo

    aku photo zul_zpsf2829d04.jpg
    Seorang guru yang mengajar Kemahiran Hidup Bersepadu. Mendapat pendidikan menengah di Sekolah Menengah Teknik Terengganu pada tahun 1982-1983. Setelah tamat SPM, Melanjutkan pelajaran ke UTM di dalam bidang Elektrik Kuasa. Namun begitu nasib saya kurang baik, saya terpaksa menamatkan pengajian tanpa ijazah atau diploma. Sekali lagi saya mencuba nasib menyambung pengajian saya ke UiTM (dulu ITM). Sekali lagi nasib tidak menyebelahi saya, saya tidak dapat menamatkan pengajian saya. Setelah itu saya memohon untuk mengikuti kursus perguruan asas di Maktab Perguruan Teknik, Kuala Lumpur. Setelah tamat kursus, saya ditempatkan di sebuah sekolah di Kuala Lumpur. Saya mencuba nasib sekali lagi dengan memohon memasuki UTM dalam program kembar UTM dan MPTI. Saya telah menamatkan pengajian saya di UTM Skudai dan mendapat Ijazah Sarjana Muda Teknologi Serta Pendidikan(Kemahiran Hidup) pada tahun 1997.

  • Hit Counter

    • 897,445 Semenjak Jun 2007
  • ICT dalam Kemahiran Hidup

  • Khas Untuk Pentaksir Sekolah

  • RSS berita harian

    • An error has occurred; the feed is probably down. Try again later.
  • Komen/Cadangan Yang Diterima

    RUZIYAH BT MOHD YUNU… on JADUAL SPESIFIKASI UJIAN KEMAH…
    aiman on Kerja Kursus KHB
    ipah on Lakaran Projek
    saloma ambo on JADUAL SPESIFIKASI UJIAN KEMAH…
    syjam on Reka cipta tingkatan 3 @ Modul…
  • Bertukar-tukar Link dengan Blog Kemahiran

    Copy dan paste kod di bawah di widgets blog anda Blog kemahiran hidup
  • Copyright

    All images are copyright of their respected owners and creators. All pictures are taken from the other site of the internet, magazine, newspaper and other media. But if you don't like your pictures to be online on my website, please email me at zaizulan@hotmail.com. I will remove this pictures immediately.
  • Dari mana Anda

    IP
  • aktiviti

  • Maklumat Baru

  • link

  • Categories

  • Meta

  • Advertisements

LAKARAN

Painting is a method of drawing a sketch of an object in the form of two or three dimensions using only basic tools such as pencil drawings only, erasers and paper drawings.
Mohd Ramzan Mainal, Badri, and Abdul Ghani Yahya Samian (1997) Basic Engineering Drawing, Second Edition, UTM.

While I was updating rooms, reputable ‘old books’ my first time at UTM. I often refer to ‘the Book’ is especially prepared to deliver lectures to teachers. It appears the title of ‘Archived’ which was awarded by the friends we were not in vain.

Cited above has long especially when I use his talk to School-Based Assessment. I often emphasizes freedom give to students to translate their ability to form imiginasi sketch. Let any of them painting, saw the promise of shape and we can understand. Ignore first if they lakar in two dimensions to three dimensions to, to tilt or whatever. We received first. We asked them what they painted and what does it. When we understand, Acrylic sketch with them to make better use either ortografik, isometrik or any form of painting techniques. Currently still in draft form again (free sketching) again.
What is important Open opportunities to our students. They have potential. Their fate and their right guided. Who is responsible for the guide?

Performing their duties safely
WAN AHMAD KAMAL

Advertisements

4 Responses

  1. sediakan gambar tempat letak surat

    • Nana,
      terima kasih kerana mengunjungi blog saya. Segala usaha telah dibuat di blog ini untuk membantu mereka yang terlibat di dalam bidang pendidikan teknik dan vokasional. Blog ini tidaklah sehebat mana dan bukanlah merupakan satu blog yang menempatkan 100% maklumat mengenai Kemahiran Hidup. Itu mungkin kelemahan kami. Namun kami yang berkumpul disini (guru-guru teknik dan vokasional seluruh Malaysia) akan mencuba sedaya upaya untuk memenuhi permintaan dan bantuan pengunjung. Sekiranya bahan yang Nana cari tidak terdapat disini, Nana bolehlah mencarinya melalui sumber-sumber lain seperti Google Search Engine dan sebagainya.
      Terima kasih sekali lagi.

  2. askum dan salam satu malaysia,
    meminta pandangan dan pendapat cikgu tentang modul 4.5.majoriti pelajar saya menggunakan lebih dari 3 wire jumpers ( wayar pelompat ) dalam litar bergambarnya ( untuk kemahiran menterjemah litar skematik kepada litar bergambar. gred yang saya berikan kepada mereka A kerana dapat menterjemah litar dengan betul dan kemas, tetapi saya bermasalah dengan markah penyelarasan yang diberikan oleh pentaksir kawasan yang mana, menyatakan penggunaaan lebih daripada 3 wire jumpers boleh menyebabkan kesalahan dari segi teknik yang tepat untuk menterjemah dan boleh mengelirukan.tapi bagi saya, selagi litar boleh diterjemah dengan baik, difahami dan kemas… pelajar layak dapat A, apa pendapat cikgu?

  3. saya seorang guru pelatih yang mengambil matapelajaran kemahiran hidup sekolah rendah sebagai minor saya.boleh tak cikgu memberi lakaran pelan lantai bengkel kemahiran hidup yang sepatutnya di sekolah.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s

%d bloggers like this: