LAKARAN

Painting is a method of drawing a sketch of an object in the form of two or three dimensions using only basic tools such as pencil drawings only, erasers and paper drawings.
Mohd Ramzan Mainal, Badri, and Abdul Ghani Yahya Samian (1997) Basic Engineering Drawing, Second Edition, UTM.

While I was updating rooms, reputable ‘old books’ my first time at UTM. I often refer to ‘the Book’ is especially prepared to deliver lectures to teachers. It appears the title of ‘Archived’ which was awarded by the friends we were not in vain.

Cited above has long especially when I use his talk to School-Based Assessment. I often emphasizes freedom give to students to translate their ability to form imiginasi sketch. Let any of them painting, saw the promise of shape and we can understand. Ignore first if they lakar in two dimensions to three dimensions to, to tilt or whatever. We received first. We asked them what they painted and what does it. When we understand, Acrylic sketch with them to make better use either ortografik, isometrik or any form of painting techniques. Currently still in draft form again (free sketching) again.
What is important Open opportunities to our students. They have potential. Their fate and their right guided. Who is responsible for the guide?

Performing their duties safely
WAN AHMAD KAMAL

4 Responses

  1. sediakan gambar tempat letak surat

    • Nana,
      terima kasih kerana mengunjungi blog saya. Segala usaha telah dibuat di blog ini untuk membantu mereka yang terlibat di dalam bidang pendidikan teknik dan vokasional. Blog ini tidaklah sehebat mana dan bukanlah merupakan satu blog yang menempatkan 100% maklumat mengenai Kemahiran Hidup. Itu mungkin kelemahan kami. Namun kami yang berkumpul disini (guru-guru teknik dan vokasional seluruh Malaysia) akan mencuba sedaya upaya untuk memenuhi permintaan dan bantuan pengunjung. Sekiranya bahan yang Nana cari tidak terdapat disini, Nana bolehlah mencarinya melalui sumber-sumber lain seperti Google Search Engine dan sebagainya.
      Terima kasih sekali lagi.

  2. askum dan salam satu malaysia,
    meminta pandangan dan pendapat cikgu tentang modul 4.5.majoriti pelajar saya menggunakan lebih dari 3 wire jumpers ( wayar pelompat ) dalam litar bergambarnya ( untuk kemahiran menterjemah litar skematik kepada litar bergambar. gred yang saya berikan kepada mereka A kerana dapat menterjemah litar dengan betul dan kemas, tetapi saya bermasalah dengan markah penyelarasan yang diberikan oleh pentaksir kawasan yang mana, menyatakan penggunaaan lebih daripada 3 wire jumpers boleh menyebabkan kesalahan dari segi teknik yang tepat untuk menterjemah dan boleh mengelirukan.tapi bagi saya, selagi litar boleh diterjemah dengan baik, difahami dan kemas… pelajar layak dapat A, apa pendapat cikgu?

  3. saya seorang guru pelatih yang mengambil matapelajaran kemahiran hidup sekolah rendah sebagai minor saya.boleh tak cikgu memberi lakaran pelan lantai bengkel kemahiran hidup yang sepatutnya di sekolah.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: